PARTNERI
Fond na podporu umenia
Hudobné centrum
Ministerstvo kultúry
Mesto Prešov
Intas s.r.o.
Poďakovanie
Agentúra Rock Pop Bratislava

Poľský inštitút
Embassy of the USA
ISPO spol. s r.o., inžinierske stavby
kamdomesta
Vinci Park
EZO.sk, s. r. o.
szus Dama
Eurovia
Unistav, s.r.o.
REVCO
KAPING
GEOKART Veľké Kapušany, s.r.o.
Letecká škola Heli company s.r.o.
GEODETICCA, s.r.o.
HUDOBNÝ NÁSTROJ s.r.o.
Hotel Lineas

MEDIÁLNY PARTNER
skJazz.sk
Rádio Prešov
jazz.sk
jazzpark.sk
Culty - Vaša kultúra






História festivalu

Vznik festivalu

Významným medzníkom bol rok 1991, kedy si študenti Peter Kriška a Peter Adamkovič spolu s ďalšími vysokoškolákmi zaumienili usporiadať v Prešove jazzový festival. Táto skupina mladých nadšencov sa spojila so slovenskou jazzovou spoločnosťou, ktorej predsedal a dodnes predsedá Peter Lipa a vďaka ich organizačnej pomoci vznikol festival Jazz Prešov. Pri prvých ročníkoch bol P. Lipa veľkým pomocní-kom, usmerňoval vtedy ešte neskúsených organizátorov, pretože každý z nich mal svoje predstavy o tom koho pozvať, kde by sa mal festival konať, kto ho bude ozvučovať a pod.

Vo februári 1992 sa v sále Čierneho orla Parku kultúry a oddychu v Prešove uskutočnil prvý ročník medzinárodného festivalu Jazz Prešov, ktorého tradícia trvá už šestnásť rokov. V sále Čierneho orla vydržal festival až do súčasnosti, s výnimkou roku 1995, kedy sa festival konal v malej experimentálnej sále Divadla Jonáša Záborského. Prvotným zámerom festivalu bola propagácia miestnych kapiel a študentských skupín, hlavnou ideou bolo teda propagovať kapely prešovského regiónu a v polovici programu dať priestor profesionálnym slovenským kapelám. Tento zámer sa pozmenil už na prvom ročníku festivalu. Okrem domácich zoskupení nechýbala ani zahraničná skupina, čím sa úž od svojho vzniku stál festival medzinárodným.

Jazz Prešov 1992 28. – 29. február

Historicky prvý ročník festivalu otváral Tanečný orchester Petra Olejára z Prešova. Ako druhá bola na programe formácia s názvom Diskrétna spoločnosť spolu s hosťom gitaristom Milošom Železňákom. Vystúpenie bolo ich prvým pokusom o svetový jazzový repertoár a u publika zožalo úspech. Peter Adamkovič, jeden z členov tejto for-mácie, sa dnes spätne pozerá na vystúpenie takto „Ja si myslím, že z dnešného pohľadu veľmi zlé pokusy, ale napriek tomu aj zlý pokus je dobrý v tom, že odrazí toho muzikanta trošku ďalej.“ Druhá polovica ich programu bola z dielne M. Železňáka, odohrali ju však už pod názvom Tralala band. P. Adamkovič dnes priznáva „bolo to z našej strany amatérske“. The Quartet, a Stop Time Matúša Jakabčica boli vrcholom prvého večera. The Quartet v obsadení Juraj Bartoš - trúbka, Mikuláš Škuta – klavír, Juraj Griglák - kontrabas a Cyril Zeleňák – bicie predviedol striktne jazzový repertoár. Klavirista Juraj Šarközi vystriedal Mikuláša Škutu a táto zmenená zostava vystúpila ako Stop Time Matúša Jakabčica, ktorý sa predstavil s prevažne vlastnou tvorbou orientovanou na moderný jazz a fusion music.

Ďalšie prešovské zoskupenia, ktoré si návštevníci mohli vypočuť hneď v úvode druhého večera, boli skupiny S Quartet (D. Hurtuk, M. Marinčák, J. Višnovský, S. Cvanciger) a Ad Acta (P. Kriška, P. Kleja, Z. Hympán, P. Adamkovič, Ľ. Šamo, P. Körtvelyesyi). Spoluorganizátor, moderátor prvého ročníka a spevák Peter Lipa sa predstavil so skupinou slovenského gitaristu Andreja Šebana Tutu, s ostravskými hudobníkmi Borisom Urbánkom na klávesové nástroje, Jenny Krompolcom na basgitaru a Emilom Frátrikom na bicie. Záverom celého festivalu bolo vystúpenie kapely rakúskeho gitaristu Harryho Pepla, spolu s Američanom Paulom Nowinskim na basgitare, Nemcom Jojom Mayerom na bicie a Francúzom Clausom Stötterom na krídlovke. Organi-zátori s touto kapelou nerátali, dosadil ju rakúsky inštitút, ktorý bol sponzorom festivalu a tak mohli návštevníci zažiť koncert svetových hudobníkov už na prvom ročníku a tým sa stal festival Jazz Prešov medzinárodným už od svojho zrodu. V rámci Jam session sa predstavila kapela Just Jazz.

Jazz Prešov 1993 17. – 18. november

Druhý ročník sa nekonal vo februári, ako to bolo v roku 1992, ale až na jeseň, ktorá je všeobecne považovaná za kultúrnejšie obdobie a výhodnejšia z hľadiska sponzoringu, pretože práve v tomto období sponzori uzatvárajú príslušný rok a vyčleňujú financie na sponzorské aktivity. Obidva dni festivalu otvárali znova prešovské kapely S Quartet a Tralala band s už pozmenenou zostavou, ktorú tvorili M. Železňák, P. Adamkovič, Ľ. Šamo, bratia Ballovci a M. Mikšík. Andrej Šeban sa tento raz predstavil so svojim Ash Bandom a jeho členmi Marekom Minárikom (basgitara) Emilom Frátrikom (bicie) a Robertom Ristom (perkusie). Do sály Čierneho orla opäť zavítal Peter Lipa, tentoraz už so svojím T + R bandom , v ktorom nechýbali osobnosti ako Vladimír Vizár (trombón), Jaroslav Červenka (saxofón, klarinet), Juraj Lehotský (trúbka), Alois Bouda (klavír), Stanislav Herko (basgitara), či Karol Sucháň (bicie). Prvýkrát sa na festivale objavuje Jozef “Dodo“ Šošoka, ktorý si prizval na toto podujatie ústneho harmonikára Bertola Meyera a kontrabasistu Joschi Schneebergera. V tejto zostave vystúpil aj známy slovenský klavirista Gabriel Jonáš. Sólové vystúpenie patrilo českému klaviristovi Vojtěchovi Eckertovi. V jeho tvorbe sa odrážajú vplyvy Billa Evansa, Herbie Hanckocka, Chicka Coreu, ale najmä Keitha Jarreta.

Jazz Prešov 1994 9. – 10. november

Tretí ročník bol z hľadiska zastúpenia zahraničných hostí prelo-movým a jedným z vrcholov Prešovských jazzových festivalov v 90. rokoch. International Jazz Quintet vznikol spoluprácou AMC Tria a dvoch poľských hudobníkov, absolventom Jazzovej akadémie v Katowiciach trubkárom Jerzy Skalskim a tenorsaxofonistom Tomaszom Grzegorskim, v tom čase ešte poslucháčom Jazzovej akadémie. Zoskupenie zamerané na mainstream predviedlo na úvod festivalu prevažne jazzové štandardy, ale i vlastnú tvorbu. Speváčka Adriena Bartošová vystúpila so skupinou Scat, v ktorej hrali inštrumentalisti Andrej Šeban – gitara, Martin Breznický – klávesové nástroje, Anton Jaro – basgitara a Marcel Buntaj - bicie. Jazzové štandardy, ale aj vlastné kompozície v štýle bossa nova, či skladby ovplyvnené folklórom ponúkol publiku Quintet Dušana Húščavu v zložení D. Húščava – saxofón, flauta, Jozef Brisuda – kontrabas, Jozef Döme – bicie a Gabriela Šusteková – Húščavová - vokal. Ako hosť vystúpil priekopník moderného jazzu na Slovensku a jeden z najstarších jazzových gitaristov u nás Karol Ondreička, úspešný aj v skladateľskej a aranžérskej činnosti. V roku 1992 mu bola udelená Cena za celoživotné dielo a propagáciu jazzu.

Na druhý deň vystúpila Nitrianska jazzrocková skupina THS Band. V repertoári mala skladby od takých autorov ako Miles Davis, Wayne Shorter, Joe Zawinul, či iných slávnych hudobníkov. Na altsaxofóne zahral Peter Kotry, na basovej gitare Juraj Púčať, na klávesových nástrojoch hral Peter Prieložník, na bicích Michál Gál a na perkusiách a klávesových nástrojoch hral Marek Kotry. Rok pred týmto vystúpením bola skupina ocenená hlavnou cenou na Slovenskom jazzovom festivale v Žiline. Duo Stanislav Počaji (akustická gitara) a Silvia Josifoská (spev) si na vystúpenie pozvali kontrabasistu Juraja Kalasza. Prezentujúc sa pod názvom Acoustic Session predstavili spirituály, blues, jazzové evergreeny a pop piesne v jazzovo-soulovej úprave v akustickej podobe. Bubeník Jozef „Dodo“ Šošoka spolupracoval už s takmer celou slovenskou jazzovou špičkou a mnohými významnými jazzovými osobnosťami zo zahraničia. Na tomto festivale vystúpil s gitaristom Toninho Hortom z Brazílie a rakúskym huslistom Rudi Bergerom, pôsobiacim v New Yorku. Slovensko bolo konečnou zastávkou ich eu-rópskeho turné s názvom Infinite Love Tour. Celé vystúpenie bolo nevšedne koncipované. Na úvod zahral Jozef „Dodo“ Šošoka úryvok zo svojej suity pre bicie nástroje, potom prenechal miesto Toninhovi Hortovi. Tento hudobník indiánskeho pôvodu uchvátil publikum svojimi brazílskymi kompozíciami. Sólové vystúpenie obohatil aj spevom v portugalčine. Nasledovala spoločná skladba s Dodom Šošokom, po ktorej si Toninho Horta pozval Rudyho Bergera a v duu zahrali niekoľko excelentných skladieb. Koncertné vystúpenie ukončili spoločne v triu. Na Jam session sa predstavila kapela Father and Father z Levíc.

Jazz Prešov 1995 24. – 25. november

Štvrtý ročník festivalu sa doposiaľ ako jediný konal na malej scéne Divadla Jonáša Záborského. Prvý deň vystúpila poľsko-slovenská formácia International Jazz Set v obsadení Piotr Baron (PL) – sopránsaxofón a tenorsaxofón, Pavol Bodnár – klavír, Martin Marinčák – kontrabas a Stanislav Cvanciger – bicie. Vystriedal ich Peter Lipa, ktorého sprevádzal Blues Band Andreja Šebana v zostave Andrej Šeban – gitara, Juraj Tatár – klavír, Martin Gašpar – basgitara a Marcel Buntaj - bicie. Predstavenie „nového“ CD album Naspäť na stromy bolo ocenené ohromným aplauzom publika. V čase keď sa už mal prvý festivalový večer končiť bolo na rade vystúpenie kvarteta Štepána Markoviča z Prahy. Štvoricu hudobníkov dotváral klavirista Standa Mácha, kontrabasista Peter Dvorský a významný slovenský bubeník Ladislav Tropp.

Druhý deň si návštevníci vypočuli iba dve kapely, AMC trio (P. Adamkovič, M. Marinčák, S. Cvanciger) s hosťami gitaristom Milošom Železňákom a speváčkou Mirkou Bajlovou a americko-slovenskú for-máciu Shaw Loescher Quintet v obsadení Shaw Loescher (USA) – al-tsaxofón a sopránsaxofón, Matúš Jakabčic – gitara, Gabriel Jonáš - klavír, Juraj Kalász – kontrabas a Jozef „Dodo“ Šošoka – bicie. Na jed-notlivých Jam Session dostali priestor VVV Trio z Prešova a Father and Father s Levíc.

Jazz Prešov 1996 november

Na tomto piatom ročníku sa prvýkrát na festivale predstavili černošskí hudobníci. Začiatok patril prešovskému VVV Triu, ktoré sa prezentovalo bluesrockovými a jazzrockovými kompozíciami. Líder a gitarista Vladimír Soško bol ešte študentom jazzového oddelenia na ZUŠ Moyzesa v Prešove, no už vtedy mal svoju stabilnú zostavu. V súčasnosti pôsobí v Prahe. Po dvoch rokoch sa na festivale opäť ob-javil Tralala Band a opäť s pozmenenou zostavou, v ktorej si okrem stabilných členov M. Železňáka a P. Adamkoviča zamuzicíroval Peter Ivan (basgitara), Miroslav Ochotnický (spev, trombón) a Pavol Adamkovič - bicie. Festival sa zapísal do pamäti najmä prostredníctvom World Music Delmara Browna. Tento černošský hudobník z USA hral po boku takých hudobníkov ako Miles Davis, Quincey Jones, či Sting. Na festivale sa prezentoval s bratislavskou kapelou Emila Frátrika v obsadení E. Frátrik – bicie, Branislav Valanský – basgitara, Henri Toth – gitara.

Jazzovými štandardmi v podaní študentov jazzového oddelenia sa otvárala druhá séria večerných koncertov. Túto študentskú zostavu s názvom Jazzvec tvorili Matej Benko – klavír, Jozef Ondko – gitara, Ján Smekal – kontrabas a Ľubo Dvorščák – bicie. Tento ročník priam prekvital medzinárodnými zostavami. Ďalšou z nich bol Inter Jazz Q, prezentovaný Piotrom Baronom – tenorsaxofón, Grzegorzom Nagórskim – trombón, Pavlom Bodnárom – klavír, Martinom Marinčákom – kontrabas a Pavlom Zbořilom – bicie. Po štvrtý raz sa na festivale predstavil Jozef „Dodo“ Šošoka, ako vždy, s inou s medzinárodnou zostavou, ktorú spočiatku tvorili český kontrabasista Pavel Kořínek a členovia Vienna Art Orchestra klavirista Uli Scherer a saxofonista Wolfgang Puschnig. Po krátkej prezentácii freejazzovej hudby sa na pódiu objavila sugestívna černošská speváčka z USA Linda Sharrock, ktorá si zaexperimentovala so soulovým repertoárom.

Jazz Prešov 1997 19. – 20. november

V netradičnej zostave s trochu ironickým názvom No More Jazz sa predstavili prešovskému publiku známe tváre, P. Adamkovič, M. Marinčák, M. Ochotnícky Ľ. Dvorščák, M. Železňák. Ako hosť s nimi vystúpil americký saxofonista Peter Cardarelli. V repertoári mali jazzové štandardy obalené rockovými až popovými aranžmánmi. S dynamickým, temperamentným, expresívnym, tmavo zafarbeným altovým hlasom sa predviedla speváčka Adriena Bartošová spolu so svojou skupinou Scat. Jej tvorba je syntézou blues, jazzu, pop music, latinskoamerických a orientálnych prvkov. So strhujúcim programom vystúpilo Trio Jareka Smietanu z Poľska. Gitarista svetového formátu Jarek Smietana i jeho spoluhráči basgitarista Antony Debski a bubeník Adam Czierwinszki sa dočkali od publika standing ovation. Tento záverečný koncert prvého dňa šiesteho ročníka patrí k ďalším vrcholovým vystúpeniam jazzového festivalu v 90. rokoch.

Úvod druhého večera patril dvom slovenským gitaristom dvoch generácii, ktorý sa v rôznych formáciách predstavili návštevníkom fes-tivalu už v roku 1994, Karol Ondreička a Stano Počaji. Kapelu dopĺňal kontrabasista Peter Oberlander a bubeník Juraj Gergely. Nasledovalo elektrické duo Little Egoist z Poľska. Saxofonista Marek Stryszowski vystupoval pod týmto názvom s rôznymi zoskupeniami. Na tomto fes-tivale mu na klávesových nástrojoch umne sekundoval Sebastian Ber-natowitz, ktorý naprogramoval zvuky bicích a iných inštrumentálnych nástrojov. Získali si priazeň publika v podstate ako väčšina poľských formácii na tomto festivale. Poľskí hudobníci od istej doby nechýbali už v žiadnom z ďalších ročníkov a vždy tvorili stabilný pilier dramaturgie. Záver šiesteho ročníka zavŕšil koncert Petra Lipu a jeho bandu v obsadení Juraj Lehotský – trúbka, Dušan Húščava – saxofón, František Karnok – trombón, Pavol Bodnár – klavír, Andrej Šebo – kontrabas a Stanislav Cvanciger – bicie. Hosťami tradičných Jam session boli Peter Cardarelli a Pavol Bodnár Band.

Jazz Prešov 1998 11. – 12. november

Po druhý raz sa na festivale objavuje prešovský klavirista Matej Benko, tentoraz už ako študent konzervatória Jaroslava Ježka. Na toto vystúpenie si pozval okrem domáceho bubeníka Ľuba Dvorščáka aj známeho bratislavského basgitaristu Viktora Hidvégyiho, žilinského saxofonistu Martina Demenčíka a košického trubkára Ondreja Jurášiho, stabilného hráča v orchestri G. Broma a v súčasnosti v Big Bande M. Jakabčica. Vytvorili spolu formáciu Special Latin Quintet. Repertoár pozostávajúci z latinsko-amerických skladieb predviedli hneď na úvod siedmeho ročníka. AMC Trio vytvorilo medzinárodnú zostavu, v ktorej predstavilo zahraničných hostí gitaristu Titusa Wandelfelsa z Nemecka a altsaxofonistu Monty Watersa z USA. Práve v tomto roku začala ich desaťročná spolupráca s týmto černošským saxofonistom a spevákom. S rytmickými nástrojmi sa predviedol znamenitý košický jazzový bubeník Gejza Szabadoš, brat nebohého Juraja Szabadoša. Zoskupenie dopĺňal aj huslista Ľubo Šamo. Peter Lipa s Ash Bandom Andreja Šebana dotvárali umelecké zážitky prvého večera. Pre krst CD Čierny Peter v priestoroch PKO sa P. Lipa nerozhodol náhodou, krstná „mama“ tohto CD bola spoluorganizátorka festivalu a vedúca agentúry J.P. Art PhDr. Jana Pitková.

O deň neskôr sa predstavila kapela Fade Out, kde vystúpil spevák a klavirista Andrej Belej a mnohí známi prešovský hudobníci – Peter Körtvelyesyi na bicie, Vlastimil Kráľ na basgitaru, Vlado Soško na gitaru, v dychovej sekcii Jozef Mičko, Marek Majoroš a Ján Višňovský. Prvý úspešný dixielandový koncert, ktorý si od publika vyslúžil standing ovation bol koncert jedinečnej dixielandovej formácie Beale Street Band Jerzyho Michala Boźyka z Poľska. Tento klavirista a spevák zavítal do Prešova už v roku 1965, kedy po prvý raz účinkoval so svojou kapelou v hoteli Dukla. Ďalšiu možnosť si ho vypočuť mali Prešovčania v rokoch 1971 a 1994. Po záverečnom vystúpení maďarsko-slovenskej formácie M-Quartet nasledovalo tradičné Jam session, na ktorom si spolu zahrali rôzni hudobníci.

Jazz Prešov 99 10. – 11. november

Na úvod sa predstavila zostava poľského bubeníka Jaceka Pelca Cums Elekric Trio s basgitaristom Grzegorzom Nadolnym a gitaristom Piotrom Olszewskim. Stály hosť tohto kultúrneho podujatia Peter Lipa nechýbal ani na ôsmom ročníku festivalu. Zahral si s prešovskými hudobníkmi zoskupenými okolo AMC tria a s ich medzinárodnou zos-tavou, s ktorou sa prestavili na festivale už rok predtým. Miesto saxo-fonistu zaujal však Peter Cardarelli, ktorý sa po prvý raz na festivale predstavil v roku 1997. A čo znamená jazz pre rodáka z Ameriky? „Je vyjadrením života, je to hudba, čo vznikne v momente a potom je fuč. Vždy je to iné nezachytiteľné, plynúce časom. Ak nástroj ovládate, dá vám možnosť vyjadriť všetko, čo je vo vás. Radosť aj žiaľ. Byť jazzman znamená, že sa naučíte byť úprimný k sebe aj iným, naučíte sa neustále improvizovať.“ Večer ukončila európska formácia Jozefa „Doda“ Šošoku so speváčkou Melani Bong z Nemecka. Zostavu dopĺňal nemecký klavirista J. Heinz Formmeyer, rakúsky kontrabasista Adelhard Reidinger a slovenský tenorsaxofonista Miloslav Suchomel.

Na druhý deň pokračoval festival vystúpením Tradiocional Bandu z Lučenca. Finančná podpora višegrádskeho fondu umožnila vystúpenie maďarského tria Szolta Kalteneckera. S týmto znamenitým klaviristom sa predstavil aj svetoznámy bubeník Gergo Borlai a basgitarista László Studniczky. Vrcholom večera bolo vystúpenie poprednej speváčky českej jazzovej scény Jany Koubkovej. Akustické trio dotváral gitarista Petr Zeman a kontrabasista Vít Fiala, autor veselej knihy Jak se delá jazz aneb music píp šou.

Jazz Prešov 2000 8. – 9. november

Tretí raz vystúpil na festivale prešovský klavirista Matej Benko. Opäť si pozval na bicie nástroje Ľuba Dvorščáka, na basgitaru tento krát Rastislava Uhríka a trubkára Ondreja Jurášiho. Festival pokračoval vystúpením popradského saxofonistu Miloslava Suchomela spolu s banskobystrickým zoskupením Nothing But Swing, ktoré tvorili klavi-rista Klaudius Kováč, kontrabasista Róbert Ragan a bubeník Peter So-lárik. Skupina hudobníkov v obsadení Gabriel Jonáš – klavír, Juraj Kalász – kontrabas, Marián Ševčík – bicie, so spevákom Petrom Lipom a americkým tenorsaxofonistom Petrom Cardarellim vytvorili kvinteto profesionálnych jazzmamov.

Na druhý deň vystúpilo poľsko-slovenské zoskupenie Kazimierz Jonkisz & Friends. V podstate ďalší fenomenálny hudobník Kazimierz Jonkisz patrí už desaťročia medzi popredných poľských jazzmanov. Vytváral vlastné zostavy, bol jedným z prvých bubeníkov, ktorý si do-volili vydávať platne pod svojím menom. Jeho najväčším a celoživotným vzorom bol bubeník Elvin Jones z kvarteta Johna Coltranea. Na koncerte predstavil tenorsaxofonistu Piotra Cieslikowskeho. Spolu s nimi vystúpili aj slovenskí hudobníci: huslista Ľubo Šamo a prešovská dvojica Peter Adamkovič (klavír) a Martin Marinčák (kontrabas). Po tomto kvintete nasledovalo trio Madhouse v zložení Matúš Jakabčic – gitara, Juraj Griglák – basgitara a Oldo Petráš – bicie. V závere deviateho ročníka fascinovalo návštevníkov world-etno-jazzové vystúpenie slovensko-amerického dua Jozefa „Doda“ Šošoku (bicie, perkusie) a Johna Purcella (saxofón). Jam session bolo spojené s vernisážou Slavomíra Benka, Vladimíra Čápa a Fedora Vica.

Jazz Prešov 2001 8. – 9. november

Oslava desiateho výročia jazzového festivalu sa odrazila predo-všetkým v dramaturgii programu, ktorý bol rozšírený na štyri koncerty za večer. Pocta otvoriť tento jubilejný desiaty ročník patrila TOP Big Bandu pod vedením Antonína Horkela. Rovnako pred desiatimi rokmi otváral aj prvý ročník festivalu. Vtedy existoval súbor ešte pod názvom TOPO. Spolu s Big Bandom vystúpil aj spevák František Biroš. Jeden zo štandardov si zaspieval aj prešovský rodák Peter Lipa. Ďalší rodák z Prešova bubeník Ľuboš Dvorščák, bol členom tria Romana Pokorného, ktorý si na toto podujatie prizval aj Američanku Juwanu Jenkins, tá sa však z neznámych dôvodov nedostavila. Nasledovala poľsko-slovenská formácia Violin Madness, teda husľové šialenstvo, v podaní huslistov Ľuba Šama a vtedy len 17. ročného Poliaka Mateusza Smoczynského. V zoskupení nechýbal ani bubeník K. Jonkisz a prešovská dvojica P. Adamkovič a M. Marinčák. Peter Lipa sa na pódium vrátil aj so svojou sprievodnou kapelou. Miesto za bicími zaujal Marcel Buntaj, basová gitara patrila Martinovi Gašparovi, za klávesmi sedel Juraj Tatár a hrou na rôzne saxofóny sa predstavil Ostravčan Michal Žáček. Koncert sa konal v rámci reprezentačného turné „novo“ vydaného CD albumu Páni v najlepších rokoch, ktorého piesne odzneli aj na pódiu Čierneho Orla PKO.

Večer druhého dňa otváralo zoskupenie Nothing But Swing so speváckym duom, ktoré tvorila speváčka Dáša Libiaková a černošský spevák Lee Andrew Davison. Mimo žánru jazzu bolo sólové vysupenie James Harriesa. Jeho piesne za sprievodu akustickej gitary publikum zaujali. Mladý Brit netušil, že išlo o jazzový festival. Atmosféru jazzu prinavrátilo poľské trio Andrzeja Jagodzinského, ktoré sprevádzalo svojich hostí speváčku Annu Panas a saxofonistu Henryka Miskiewicza. V triu účinkujú ďalšie významné osobností poľskej jazzovej scény bubeník Czeslaw Bartkowski a kontrabasista Adam Cegielski. Čakanie na hlavnú hviezdu festivalu amerického skladateľa a inštrumentalistu Ralpha Townera skracovala prešovská formácia In Medias Jazz. Pre problémy s letom sa R. Towner dostavil na pódium až o štvrť na tri nad ránom. Vytrvalcom sa čakanie oplatilo, Ralph Towner predviedol bravúrne vystúpenie na akustickej a dvanásť strunovej gitare. Virtuózny gitarista, člen slávnej worldjazzovej kapely Oregon, hral a nahrával už s celou plejádou svetových muzikantov takých mien ako saxofonista Jan Garbarek, bubeníci Jack DeJohnette, Peter Erskine, vibrafónista Gary Burtonom, kontrabasista Eddie Gomez a mnoho iných.

Jazz Prešov X-Cite 2002 13. – 14. november

Jedenásty ročník festivalu Jazz Prešov X-Cite 2002, bol súčasťou Višegradskeho festivalu V4+ a zároveň Prešovskej hudobnej jesene, ktorý organizovala agentúra J. P. Art. Na úvod prvého dňa sa predstavilo slovensko-české zoskupenie Hot House s lídrom trubkárom Jurajom Bartošom, s altsaxofonistom Radovanom Tariškom, klaviristom Ondrejom Krajňákom, kontrabasistom Jozefom Fečom a bubeníkom Mariánom Ševčíkom. Vystriedala ich maďarská kapela Djabe, s vokalistom a perkusionistom Andreásom Sipisom. Ich vystúpenie bolo fúziou jazzu, world music a etno hudby. Prvý deň zavŕšilo vystúpenie poľského Tria Jareka Śmietanu, ktorého vystúpenie v roku 1997 sa zaradilo medzi vrcholné koncertné predstavenia jazzového festivalu v 90. rokoch. Oproti predošlej zostave sa na kontrabase objavuje Tomasz Kupiec, za bicími opäť Adam Czierwiński. Aj napriek tomu, že vystúpili bez očakávanej afroamerickej speváčky a klaviristky Karen Edwards, podali skvostný umelecký výkon.

Druhý deň sa na úvod predstavila skupina Tribute To Miles s repertoárom skladieb legendárneho jazzového trubkára Miles Davisa. Dominoval jej kubánsky trubkár Lazaro Cruz a americký altsaxofonista Monty Waters. Spolu s nimi na pódiu muzicírovali aj Poliak Piotr Cieslikowski - tenorsaxofón, slovenský bubeník Jozef „Dodo“ Šošoka a Prešovčania, klavirista Peter Adamkovič a kontrabasista Martin Ma-rinčák. Opäť excelentný koncert prešovského jazzového festivalu. Ten pokračoval vystúpením M.T.S. Art Ensamble s Józefom Skrzekom a Pavlom Jakubom Rybom. Vrcholom celého festivalu bolo vystúpenie Dana Bártu a Illustratosphere. Dan Bárta je známy z pražskej pop scény, predovšetkým z funky kapely Monkey Busines a JAR. Všestranný spevák si pozval skupinu jazzmanov pod vedením známeho českého kontrabasistu Roberta Balzára. Na Jam sessiom sa predstavila kapela Band of Groove zo Slovenska.

Jazz Prešov 2003 12. – 13. november

Prešovsko-košická formácia Beg Bajazid odštartovala svojimi jazzrockovými skladbami dvanásty ročník jazzového festivalu. Ako druhý dostal priestor Kazimierz Jonkisz Energy. Líder formácie virtuózny bubeník K. Jonkisz účinkoval na festivale už po tretíkrát. Okrem tenorsaxofonistu Borysa Janczarskeho a známej prešovskej dvojice P. Adamkoviča a M. Marinčáka si na vystúpenie prizval krajana a význačného speváka Grzegorza Karnasa. Priestor pred záverečným vystúpením vyplnila hudobná produkcia maďarského tria bubeníka Gábora Domyeiho. Invenčne zaranžované jazzové štandardy v podaní poľsko-kubánskej speváčky Yvonne Sanchez a českého tria Róberta Balzara s Jiřím Slavíčkom na bicie a Standa Máchom na klavíri podnietili emocionálny zážitok prvého večera.

Na druhý deň sa predstavilo klavírne duo Ľuboš Šrámek a Ondrej Krajňák. Po troch rokoch sa na pódium vracia trio Jaceka Pelca s Piotrom Olszevským a Grzegoszom Nadolnym, ale tentoraz ako kapela sprevádzajúca pozoruhodného nemeckého saxofonistu Dirka Engelhardta. V repertoári dominovala kompozičná tvorba gitaristu Piotra Oslzewskeho. Ich vystúpenie bolo najpríjemnejším prekvapením festivalu. Po dvadsiatich rokoch sa spoločne objavili na hudobnej scéne spevák Peter Lipa a pražský Blues Band gitaristu Ľuboša Andršta. Pravý bluesový charakter dotváral aj basgitarista Vladimír „Guma“ Kulhánek a harmonikár Ondrej Konrád. Na Jam session jednotlivých večerov sa predstavili slovenské skupiny J.F.R. a KLEE.

Festival 2004 10. – 11. november

Na úvod festivalu si návštevníci vypočuli Vít Švec trio z Prahy s prešovským klaviristom Matejom Benkom. Tu sa už predviedol ako hudobník európskeho formátu a bol aj autorom nejednej skladby z predvedeného repertoáru, ktorý v tom čase vyšiel aj na CD. Prídavok si publikum vyslúžilo veľkým aplauzom. Hudobníci z Maďarska sú relatívne stálymi hosťami festivalu. Na trinástom ročníku hosťovala jazzrocková formácia Birta’s Life Pictures gitaristu Mikiho Birtu, ktorý sa predstavil už na predošlom festivale v triu Gábora Domyeiho. Tradične nechýbali ani hudobníci z Poľska. V obsadení klavír, kontrabas a bicie sa predstavila trojica Piotr Wyleźol, Adam Kowalewski a Adam Czierwiński, ktorý zastupoval odcestovaného Lukasza Źytu. Akustické trio predviedlo kompozície P. Wyleźola a A. Kowalewskeho.

V úvode druhého večera si návštevníci vypočuli domáce AMC trio (P. Adamkovič, M. Marinčák, S. Cvanciger) s hosťami Ľubom Šamom na elektrické husle a gitaristom Mateuszom Kurekom z Poľska. Repertoár bol zostavený zo skladieb „nového“ CD albumu AMC tria Thoriza. Laco Deczi & Celula New York v obsadení Laco Deczi – trúbka, jeho syn Ladislav „Vajco“ Deczi – bicie, Steve Clark – basgitara, Walter Fischbacher – klávesy boli vrcholom celého festivalu. Dodo Šošoka Jazz Family a černošská speváčka Gail Anderson z USA sa kvôli meškaniu predstavili až v závere festivalu. Eklatantné obsadenie dotváral Karel Ružička a mladý kontrabasista Peter Čudek. O Jam session sa postarali slovenské formácie Sax Machine a Groovin’ Heads.

Jazz Prešov 2005 9. – 10. november

Tradícia medzinárodného jazzového festivalu pokračovala štr-nástim ročníkom opäť s dvojdňovým predstavením. Komorne ladený jazz predviedli na úvod saxofonista Radovan Tariška a klavirista Ondrej Krajňák. Atmosféru juhoamerického festivalu navodili rytmy samby a bossa novy v podaní medzinárodného ansamblu Pragasón. Hudobníci z Peru, Kuby a Čiech predviedli program s názvom Musica Cubana. Svetoznámu formáciu tvorili Jorge Concepcion – spev, Carlo Zeggara – konga, Jakub Zomer – klavír, Jan Jakubec – basgitara a Franta Schejbal – trúbka. Na pódiu ich vystriedali predstavitelia českej jazzovej scény František Kop, Peter Malásek Martin Lehký a Pavel Zbořil.

Na druhý deň prišlo zo susedného Maďarska zahrať trio klaviristu Arona Romhanyiho. Violončelo a klavír sprevádzali Balady o konci sveta v podaní poľského speváka Grzegorza Karnasa. V programe Hudba je len jedna sa predstavili Jiří Stivín a Zlaté husle v podaní Maroš Sleziak, Róbert Puškár, Peter Pamičan - husle, Peter Gabriel, Milan Hronček - viola, Petra Paškaja – kontrabas a Martin Budinský - cimbal. Pestrý repertoár tvorili jazzové úpravy skladieb od klasiky až po ľudovú tvorbu. J. Stivín zahral prítomným aj na vlastnoručne vyrobených invenčných hudobných nástrojoch, akým bola napríklad aj flauta zo záchodovej trubice. Na Jam session vystúpil Young Jazz session tvorený študentmi jazzového oddelenia a druhý večer to bola slovensko-americká formácia Monty Waters Band.

Festival 2006 8. – 9. november

V úvode pätnásteho ročníka sa predstavil Stano Palúch a jeho formácia Bashavel s nekonvenčným jazzom v nekonvenčnom obsadení hudobných nástrojov a to husle, cimbal, klavír, kontrabas a bicie. Jazz v orchestrálnej podobe produkovali členovia česko-slovenského Big Bandu Matúša Jakabčica. Tento slovenský jazzový gitarista sa intenzívne začal venovať orchestrálnemu aranžovaniu začiatkom deväťdesiatych rokov. Záver prvého festivalového dňa patril triu muzikantov z Poľska v tradičnej jazzovej zostave, saxofón - Adama Pierończyk, kontrabas Ed Schuller a bicie - Krzysztof Dziedzic, ktoré predviedlo akustický jazz.

Druhý večer otvárala prešovská skupina AMC trio. Invenčne upravené vlastné skladby predviedla so sláčikovým kvartetom Adriána Havrana. Nasledovalo medzinárodné zoskupenie Visegrad Blues Band. Tvorili ho hudobníci štyroch krajín, nestor slovenského jazzu Peter Lipa, harmonikár Ondřej Konrád z Čiech, gitarista Leszek Cichonski, klavirista Zbygniew Jakubek z Poľska, basgitarista Egon Póka a bubeník Janos Soltis z Maďarska. Ich vystúpenie bolo dôkazom toho, že hudba je ďalším dorozumievacím jazykom. Zavŕšením festivalu bol koncert Rudy Linku a jeho spoluhráčov z druhej strany Atlantiku, kontrabasistu Dan Loomisa a bubeníka Rick Huntleyho.

Pilsner Urquell Jazz Prešov 2007 17. – 18. október

Z dôvodu spojenia Prešovského jazzového festivalu s Bratislavskými jazzovými dňami sa presunul dátum konania šestnás-teho ročníka z tradičného novembra na október a a táto zmena ostane pravdepodobne aj naďalej.

Na úvod zaznel dixieland v podaní Boba Jazz Bandu z Poľska, s ktorým klavirista Ján Boba vystupoval v celej Európe aj v USA. Pre-šovsko-košická formácia saxofonistu Mária „Gapa“ Garberu Groovin’ Heads sa predviedla publiku aj s americkou speváčkou Nicole McLoude. Svetoznámi gitarista Ulf Wakenius a prešovské AMC trio vytvorili profesionálny hudobný celok. Tento hudobník zo Švédska spolupracoval s celou špičkou jazzových muzikantov. Desať rokov spolupracoval s popredným jazzovým klaviristom Oscarom Petersonom.

Willie Pap Quartet z Ukrajiny otvorili druhý večer festivalu s atmosférou funku. Pavol Bodnár and InterJAZZional Band tvorený z hudobníkov zo Slovenska, Maďarska, Kuby a Peru predstavili album, ktorý získal cenu Aurel za najlepší jazzový album roka 2006. Poslucháčov oslnili aj prvky ľudovej a klasickej hudby. Hlavným headlinerom festivalu bol jeden z najvýznamnejších jazzových gitaristov Mike Stern. Začínal v skupine Blood, Sweat and Tears, hrával aj s takými významnými osobnosťami jazzu ako bol Miles Davis, s ktorým nahral album We Want Miles, či Michael Brecker. V Prešove s ním vystúpili vychýrení hudobníci: saxofonista Bob Franceschini, basgitarista Anthony Jackson a bubeník Dennis Chambers.

Jazz Prešov 2008 22. – 23. október

Kvôli rekonštrukcii sály v PKO Čierny orol sa tento ročník festivalu konal v priestoroch hotela Dukla, podobne ako v minulom roku zostal aj októbrový termín. Dramaturgia opäť pripravila pestrý hudobný mix, aby si každý poslucháč mohol nájsť tú svoju krabičku s jazzovým obsahom, lebo ako je to už v 3. tisícročí zvykom, súčasná hudba pod označením „jazz“ ponúka multižánrový záber.

O úvod prvého večera sa postaral poľský Mateusz Smoczynski Quintet (Mateusz Smoczynski - husle, Jan Smoczynski - klavír, Konrad Zemler - gitara, Wojciech Pulcyn - kontrabas, Lukasz Zyta - bicie), za ním prišlo na pódium tradičné podanie spievaného jazzu v podaní maďarských Cotton Club Singers (Gabriella Mezöfi, Patrícia Bartus, László Boldizsár, Gábor Fehér - spev, György Pataj - klavír, Sándor Sárkány - kontrabas, Péter Bogán - bicie).

Hlavným magnetom prvého dňa festivalu bol vynikajúci český basgitarista Pavel Jakub Ryba, ktorý svoj elektrický fusion jazz, s ktorým je poslucháč dobre oboznámený, ak sleduje tvorbu Rybových Mind The Step či najnovšie Fish Men, obohatil o gitarovú ekvilibristiku Američana Deana Browna. Bicie nástroje obsluhoval Mikuláš Nop, zostavu doplnil multiinštrumentalista Petr Valášek (basklarinet, saxofón).

Druhý večer otvorilo komornejšie trio gitaristu Miloša Železňáka (spolu s ním banskobystrický kontrabasista Robo ragan a košický bubeník Martin Janočko, ktorý si svoje hudobné vzdelanie rozširuje momentálne v Krakowe), po nich nastúpil znovu spev pod hlavičkou Lucia Lužinská & All Time Band. Speváčku Luciu Lužinskú a jej tradičných spoluhráčov – Štefan Bartuš (kontrabas), Boris Čelár (gitara) – doplnili pre toto vystúpenie Fritz Pauer z Rakúska na klavír a americký bubeník Howard Curtis. Hviezdou večera aj celého festivalu bola americká huslistka Karen Briggs, jej vystúpenie bolo vlastne slovenskou premiérou, lebo na Bratislavskýchh jazzových dňoch koncertovala až o tri dni neskôr. V medzinárodnom zoskupení s názvom Karen Briggs & Jan Fabrický Over Act jej viac než zdatne sekundovali vo Švajčiarsku žijúci slovenský bubeník Janko Fabrický, kamerunský basgitarista Andre Manga, americký saxofonista japonského pôvodu Andy Suzufi, etrémne živý perkusista Ibou Ndiyae Rose zo Senegalu, Sabri Tulug Tirpan z Turecka na klávesové nástroje a slovenský gitarista Juraj Burian.





 

© 2009 - 2017 JAZZ PREŠOV | Powered by Intas, s.r.o. | Created by CODE2B, s.r.o.